![]() |
Asger Jorn, Animal sans proie, 1958 |
Όλα αυτά είναι πολύ όμορφα να τα βλέπεις τυπωμένα, αλλά η αξία των παραπάνω σκέψεων του Ουάιτχεντ μηδενίζεται από τις εκπαιδευτικές υποδείξεις του. Ισχυρίζεται ότι «η σύγχρονη επιστήμη έχει επιβάλλει στην ανθρωπότητα την ανάγκη να βαδίζει μπροστά». «Όταν ο άνθρωπος σταματήσει να περιπλανιέται, θα σταματήσει ν’ ανεβαίνει στην κλίμακα του όντος. Η φυσική περιπλάνηση παραμένει σπουδαία, αλλά ακόμα μεγαλύτερη είναι η δύναμη των πνευματικών περιπετειών του ανθρώπου: των περιπετειών τής σκέψης, του παθιασμένου αισθήματος, της αισθητικής εμπειρίας. Το κέρδος τής περιπλάνησης έγκειται ακριβώς στο ότι είναι επικίνδυνη και χρειάζεται επιδεξιότητα για ν’ αποφύγει τις κακοτοπιές... Το μέλλον είναι πάντα επικίνδυνο κι ένα προτέρημα της επιστήμης είναι να εξοπλίζει το μέλλον για ν’ αντεπεξέρχεται στα καθήκοντά του... Συνολικά, οι μεγάλες εποχές ήταν πάντα ασταθείς εποχές».
Φρονώ ότι η επιστήμη καθεαυτή δεν άλλαξε ποτέ τίποτα και δεν θ’ αλλάξει ποτέ τίποτα, παρά μόνο προς την κατεύθυνση της πλήρους αδράνειας. Η τέχνη και η προσαρμογή του κόσμου στις επιθυμίες του είναι και θα παραμείνουν τα αληθινά κίνητρα των κινήσεων του ανθρώπου. Ο Ουάιτχεντ λέει: «Μιλώ για νόημα, σημαίνει μιλώ για ποσότητα». Για τον καλλιτέχνη, μιλώ για νόημα σημαίνει μιλώ για ποιότητα (αίσθηση). Διότι η λέξη νόημα[1] σημαίνει αλλαγή, και θα δείξω ότι ποιότητα και κίνηση είναι ένα και το αυτό, κι αν ακόμα η ελεύθερη αλλαγή μπορεί να θεωρηθεί κίνηση χωρίς νόημα. Η κίνηση παρέχει στις ποσότητες την ποιότητά τους. Η αλλαγή αξίας είναι μια αλλαγή κίνησης· ο Ουάιτχεντ εξηγεί ότι «εκπαιδεύομαι σημαίνει μαθαίνω την τέχνη να χρησιμοποιώ τις γνώσεις. Το πραγματικό μας πρόβλημα είναι να προσαρμόσουμε τον κόσμο στις αντιλήψεις μας και όχι τις αντιλήψεις μας στον κόσμο». Θέλει να πει: να συντρίψουμε κάθε τάση «μετασχηματισμού της ψυχής», κάθε ροπή προς εξωτερικούς «κινδύνους και αστάθειες». Ο Ουάιτχεντ αναγνωρίζει την ουσιώδη αξία μιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, αλλά αρνείται να καταλάβει ότι πρόκειται για εκπαίδευση με κατεύθυνση εκ διαμέτρου αντίθετη από της επιστημονικής εκπαίδευσης. Με την καλλιτεχνική έννοια του όρου, «είμαι εκπαιδευμένος» σημαίνει ότι έχω τη δύναμη και τα μέσα για να είμαι «κακώς εκπαιδευμένος», με τη συμβατική και σχολική έννοια του όρου. Το πρόβλημά μας είναι ν’ αλλάξουμε τις αντιλήψεις του ανθρώπου και όχι τον κόσμο. Ενώ η επιστημονική εκπαίδευση αλλάζει τον άνθρωπο ισχυριζόμενη ότι αλλάζει τον κόσμο, ο καλλιτέχνης αλλάζει τον κόσμο και την κοσμοθεώρηση για να φτάσει ν’ αλλάξει τον άνθρωπο. Αυτή η τοποθέτηση του προβλήματος ορίζει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του καλλιτεχνικού αινίγματος. Εργαζόμαστε με ανόργανα αντικείμενα, τα έργα τέχνης, σαν ν’ αποτελούσαν οργανικό μέρος της ανθρώπινης βιολογίας, και το εκπληκτικότερο είναι ότι έχουμε επιτυχία.
1. Sens, επίσης: φορά, κατεύθυνση [σ.τ.μ.]
Απόσπασμα από το βιβλίο του Άσγκερ Γιορν "Περί Μορφής" όπου περιέχει μια ανθολογία άρθρων του και εκδόθηκε από την Καταστασιακή Διεθνή τον Ιούνιο του 1958.
Ελληνική έκδοση: Νησίδες, 2002
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου